Dag 8, Mehamn-Tromsø:
Vi er nu på vej sydover efter vi forlod Kirkenes. Vejret er stormfuldt med masser af søgang og regn. Turen går nu mod Tromsø, hvor der forventes ankomst klokken 23:45 og med afgang klokken 01:30. Vi er en del, der skal til midnatkoncert i Ishavskatedralen i Tromsø. Den starter klokken 24:00 og slutter klokken 01:00, men på grund af det hårde vejr, kan vi måske ikke nå det til tiden. Inden vi kommer til Tromsø, skal vi blandt andet til Honningsvåg, Havøysund og Hammerfest. Da Hammerfest blev grundlagt, var den verdens nordligste by. Det ligger nogenlunde på samme breddegrad som de nordligste dele af Sibirien og Alaska. På trods af den ekstremt nordlige placering er der ingen permafrost her. Alligevel oplever Hammerfest ofte kraftige snefald om vinteren. De mennesker, der bor her, nyder 24 timers dagslys om sommeren, og i dele af vinteren stiger solen ikke over horisonten. Efter et kort ophold i Hammerfest, fortsætter vi nu mod Øksfjord. På vej mod Øksfjord, kan man i sydøstlig retning skimte Norges femtestørste gletscher, Øksfjordjøkulen. Den er fastlands-Norges eneste gletscher, der kælver direkte i havet, et enestående arktisk fænomen. Lettere forsinket ankom vi til Tromsø, så vi nåede koncerten.
Dag 9, Tromsø-Stamsund:
Efter vi forlod Tromsø i nat går turen nu mod Stamsund. Inden vi kommer dertil, bliver der nogle korte ophold i havnene henholdsvis Harstad, Risøyhamn, Sortland, Stokmarknes og Svolvær. Vejret er blevet bedre, der er ikke så meget søgang, og det ser ud til at lysne op. Det tegner godt, vi skal nemlig i dag sejle gennem Vesterålen mod Lofoten. Hvis du søger uforglemmelige naturoplevelser, skuffer Lofoten bestemt ikke. Mens vi sejler sydpå gennem Vesterålen, er vi tilsyneladende på vej lige ind i fjeldvæggen, men der er en åbning, Raftesundet, der fører til den smalle og fortryllende Trollfjord. Det 20-kilometer lange stræde mellem Lofoten og Vesterålen er flankeret af 1.000 meter høje fjelde. Derefter kommer man til den to kilometer lange og 100 meter brede Trollfjords udmunding. I Trollfjord, var vi en del, der skulle på Havørn-safari. Vi blev samlet op af en mindre båd midt i Trollfjorden. Den sejlede os ind i de mange side fjorde, der er i Trollfjorden. Et fantastisk sted, det er absolut Havørnens rige. Denne safari, er et tilkøb, og kan bestilles ombord. Efter endt safari, blev vi sejlet til Svolvær. Der blev vi atter forenet med MS Nordlys. Turen gik nu mod Stamsund, hvor vi lå i havn i en times tid.
Dag 10, Bodø-Rørvik:
Det er blæst op under nattens sejlads fra Stamsund. Der er høj søgang med spredte regnbyger. Vi er blevet en del forsinket, og der er flere havne vi ikke kunne komme ind til. Passagerer, der skulle af i havnene henholdsvis Ørnes, Nesna, Sandnessjøen og Brønnøysund måtte stå af i Rørvik. Om morgen krydsede vi Polarcirklen ved 66″ 33′ Nord – en vigtig passage, fordi vi nu forlader det arktiske nord. Det blev fejret med en ceremoni på syvende agterdæk. Her kunne man smage på levetran, som blev hældt i en ske med Hurtigrutens logo på. Kunne man sluge det hele, fik man skeen med hjem. Jeg har nu en sådan ske. På vej mod Sandnessjøen sejlede vi forbi syv smukke bjergtoppe langs Helgeland kysten. De er kilde til en lokal legende om syv troldsøstre, døtre af Suliskongen, der holdt dem under streng kontrol. De dygtige guider ombord lavede et lille skuespil på syvende agterdæk omkring De Syv Søstre. Vældig godt udført. Du kan læse mere om De Syv Søstre her. Apropos Helgeland kysten, så er der en overflod af øer, holme, rev og stejle fjeldvægge. Et flot sted. Desværre var vejrforholdene absolut ikke de bedste, så fik ikke rigtig nogle billeder fra dette område. Det var med en del forsinkelse, vi ankom til Rørvik. Her havde vi en times ophold fra 20:30 til 21:30. Derefter fortsatte turen mod Trondheim.
Dag 11, Trondheim-Ålesund:
Igen blæser det rigtig hårdt, det øser ned med vand – eller sagt med andre ord: Himmel og hav står i et. Nå, men det er jo betingelserne, når man færdes i naturen. Vi har ikke været i havn, efter vi i går forlod Rørvik. Igen skal vi på åben hav for at komme til Trondheim. Det er en sejlads på ca. 9 timer, og vi ankom lettere forsinket. I Trondheim, har vi et ophold på ca. 4 timer. Tog ind til byen efter proviant til det sidste stræk. Det var ikke nogen fornøjelses tur, det regnede under hele opholdet i Trondheim. Det næste stop, er Kristiansund, men inden vi kommer dertil, skal vi lige sejle små seks timer. Byens beliggenhed har givet byen et væld af muligheder inden for fiskeriet, skibsbygning og olieindustri. Kristiansund betragtes som Norges “klipfiskhovedstad” på grund af dens mangeårige eksport af saltet, tørret fisk. Vi har et ophold på 30 minutter i Kristiansund, inden vi fortsætter mod Molde. Her skal vi igen krydse det åbne hav, og vejret er blevet helt vildt. Man har i højtalerne fortalt, at al udgang på skibets dæk, ikke er tilladt på grund af det hårde vejr. De næste fire timer, som sejladsen til Molde tog, var med høj søgang. Vi ankom ved 22-tiden, og havde et ophold på 30 minutter, inden vi skal fortsætte mod Ålesund.
Dag 12, Ålesund-Bergen:
Inden de sidste sømil tilbagelægges til Bergen, har vi i nattens løb forladt Ålesund med kurs mod Torvik, hvor vi havde et kort ophold. Kursen blev nu sat mod Måløy, hvor der også var et kort ophold. Vejret er blevet bedre, og der er ikke søgang eller regn, da vi fortsatte mod Florø. Det er sidste stop inden Bergen. Florø lever i høj grad af fiskeopdræt. Desuden fanges vilde laks, sild og makrel, der sælges på verdensmarkedet. Efter at der blev opdaget olie i Nordsøen i slutningen af 1960’erne, har Florø været forsyningsbase til offshore-industrien, men skibsbygning har været en højborg for Florø i århundreder. Tiden er nu inde til, at nyde den sidste middags buffet ombord på MS Nordlys. Apropos maden ombord, så har det været en kulinarisk oplevelse. Maden, der bliver serveret ombord, er indkøbt i de forskellige havne, vi har besøgt. Og der er rigtig meget at vælge imellem. I flæng kan nævnes okse-, svine- og lammekød, samt rensdyrkød, flere forskellige typer supper (fiskesuppen, er eventyrlig), masser af forskellige slags skaldyr og fisk. Der er forskellige friske frugter, samt desserter. De fleste aftner, bliver maden serveret ved bordet – som er det samme man sidder ved under hele turen. Jeg har ingen grund til klage over maden, den er i top. Det samme er personalet, som altid står klar i tilfælde af, at man har et problem. Alt i alt, har de næsten 2.500 sømil levet op til mine forventninger, så heller ingen klage her. Vejret, er jo ikke noget Hurtigruten bestemmer, det må man tag med som en oplevelse. Igen – er man ikke søstærk, er det ikke dette rejsemål man skal vælge.